Formy a postoje vnitřního bojového umění tchaj-ťi čchűan (taiji quan) stylu Čchen

Formy a postoje vnitřního bojového umění tchaj-ťi čchűan (taiji quan) stylu Čchen

 

Správný postoj je základem pro cvičení vnitřního bojového umění tchaj-ťi čchűan (taiji quan) stylu Čchen i pokud praxí zdokonalujeme pouze své zdraví a koordinaci motoriky a stability bez nároků na bojové použití. Dobře „sedlý postoj“ správně centruje klouby a dobře snáší váhu těla do země. Kvalitní postoj vždy aktivizuje hluboký stabilizační systém páteře včetně bránice a pánevního dna a podporuje nosnou konstrukci celého těla skrz základní osu páteře.  Většina lidí i například ve vyváženém postoji jezdce zatěžuje jednu stranu více. Většinou se jedná o pravostranný syndrom – pravá silnější a používanější strana je ve větším napětí a hůře se uvolňuje. Lidé také většinou přenášejí váhu a tlak do kolen nebo naopak na paty.

Správný postoj má klenbu chodidel přitištěnou na zemi, kolena uvolněná a kyčle usazené se zavěšenou páteří od vrcholku hlavy. Hrudní koš se uvolňuje a opírá o páteř, horní končetiny jsou vyvěšeny. Dech proudí skrz šíři hrudníku do hloubky podbřišku. Třísla a rozkrok jsou otevřené a průchozí. Celek těla je spojen v jednu dohromady fungující konstrukci. Člověk je v postoji uvolněně rozložený do všech stran a v pružení, které může vždy a jakkoli reagovat. Tělo relaxuje ve „stand by“ režimu připravenosti. Rozkrok je obloukový se vztahem mezi koleny.

Upravujme mysl a časem upravíme i tělo. Většina lidí musí prochodit stezky a dráhy od myšlenky ke správnému pohybu. Opakovaným cvičením tchaj-ťi čchűan (taiji quan) stylu Čchen rozvíjíme citlivost a nasloucháme sami sobě. Pokud pochopíme své myšlenky a pohyby, jsme schopni je začít opravovat. Uvědomit si pohyb, neznamená ho správně provést a zobrazit svým tělem. Každý člověk má svůj jedinečný myšlenkový i pohybový vzorec. Naštěstí těla jsou si v základu podobná alespoň fyzicky a tak je možné pomocí forem a stojů si předávat znalosti a způsoby, jak s tělem správně pracovat.