Allen Ginsberg byl americký básník, představitel beatnické generace. Stal se populární, když přednesl ohromné představení své nové básně Kvílení (Howl) v dnes již legendární Six Gallery v říjnu roku 1955. Od té doby byl u mladých posluchačů známý jako Šaman. Ke konci života pak vytvořil most mezi beatnickou generací let padesátých a hippies let šedesátých, přátelil se mimo jiné s Timothy Learym, Gregory Corsem, Bobem Kaufmanem, Herbertem Hunckem, Rodem McKuenem a Bobem Dylanem.
Jeho životní láskou se stal literát Peter Orlovsky, kterého potkal roku 1954 a se kterým sdílel svůj zájem v tibetském budhismu. Několikrát navštívil naši republiku (tehdy ČSSR), v Praze se dokonce stal roku 1965 Králem majálesu (krátce poté, co byl deportován z Kuby kvůli svým veřejným protestům za podporu marihuany a homosexuálů) a nezapomněl na to ani ve své tvorbě. Režimu tehdy nešel pod vousy, a tak byl vyhoštěn i z Československa, komunistům se zdál nebezpečný tím, jaký si získával obdiv u mladých lidí. Po sametové revoluci se k nám přesto několikrát vrátil. Ginsberg, který se udržoval v plném pracovním nasazení až do konce života, zemřel na rakovinu ve věku sedmdesáti let v roce 1997.
Allen Ginsberg v roce 1984 napsal po své praxi Tchaj-ťi báseň.
by Allen Ginsberg
for Bataan Faigao
Bend knees, shift weight
Picasso’s blue deathhead self portrait
tacked on refrigerator door
This is the only space in the apartment
big enough to do t’ai chi
Straighten right foot & rise–I wonder
if I should have set aside that garbage
pail
Raise up my hands & bring them back to
shoulders–The towels and pyjama
laundry’s hanging on a rope in the hall
Push down & grasp the sparrow’s tail
Those paper boxes of grocery bags are
blocking the closed door
Turn north–I should hang up all
those pots on the stovetop
Am I holding the world right? That
Hopi picture on the wall shows
rain & lightning bolt
Turn right again–thru the door, God
my office space is a mess of
pictures & unanswered letters
Left on my hips–Thank God Arthur Rimbaud’s
watching me from over the sink
Single whip–piano’s in the room, well
Steven & Maria finally’ll move to their
own apartment next week! His pants’re
still here & Julius in his bed
This gesture’s the opposite of St. Francis
in Ecstasy by Bellini–hands
down for me
I better concentrate on what I’m doing
weight in belly, move by hips
No, that was the single whip–that apron’s
hanging on the North wall a year
I haven’t used it once
Except to wipe my hands–the Crane
spreads its wings have I paid
the electric bill?
Playing the guitar do I have enough $
to leave the rent paid while I’m
in China?
Brush knee–that was good
halavah, pounded sesame seed,
in the icebox a week
Withdraw & push–I should
get a loft or giant living room
The land speculators bought up all
the sqaure feet in Manhattan,
beginning with the Indians
Cross hands–I should write
a letter to the Times saying
it’s unethical
Come to rest hands down knees
straight–I wonder how
my liver’s doing. O.K. I guess
tonite, I quit smoking last
week. I wonder if they’ll blow
up an H Bomb? Probably not.
Manhattan Midnite, September 5, 1984